Рухливі ігри

Рухливі ігри з ходьбою, бігом, рівновагою
ХИТРА ЛИСИЦЯ
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати спостережли­вість та витримку. Хід гри Діти стоять у колі пліч-о-пліч, заклавши руки за спину. Ви­хователь проходить за колом і непомітно торкається кого-небудь із них. Дитина, якої торкнувся вихователь, стає «хитрою лисицею». Вихователь пропонує кому-небудь із дітей уважно подивитися на своїх товаришів, пошукати очима «хитру лисицю». Якщо дитина відразу не знайде, діти всі разом запитують: «Хитра лисице, де ти?» І пильно стежать за обличчям кожного, чи не викаже себе «хитра лисиця». Після трьох запитань ласиця відповідає: «Я тут!» і вбігає в коло, а діти швидко розбігаються, «Лисиця» їх ловить (торкається рукою). Коли буде спіймано 2–3 дітей, гра завершу­ється.Рекомендації до гри Якщо «лисиця» викаже себе раніше, ніж її запитають, діти обирають іншу «лисицю».  
ЧИЯ ЛАНКА ШВИДШЕ ЗБЕРЕТЬСЯ
Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати увагу, пам’ять, організованість. Хід гри Діти шикуються у дві колони напроти вихователя. На умовний сигнал (свисток, змах прапорцем) або команду «Кроком руш!» діти ходять колонами одне за одним або в своїй колоні переши­ковуються у пари і ходять парами. На команду «Усі розійшлись!» вони розбігаються майданчиком (залою). На команду вихователя «Стій!» усі зупиняються і заплющують очі. Вихователь (змінюючи місце). Раз, два, три, швидко ши­куйтесь у колони біля мене! Виграє ланка (колона), яка швидше збереться. Гра повторю­ється. Рекомендації до гриПісля кількох повторень гру можна ускладнити, об’єднавши дітей у 3–4 підгрупи. Кожна група шикується в колону по одному перед прапорцем свого кольору. За сигналом вихователя (свисток, удар у бубон) діти почина­ють ходити та бігати майданчиком (залою). Після команди «На місця!» діти повертаються до свого прапорця і стають біля нього в колону. Вихователь називає, яка підгрупа швидше повернулась 233Рухливі ігри і вишикувалась у колону. Після 2–3 повторень вихователь дає ко­манду «Стій!» Діти зупиняються і заплющують очі, а вихователь у цей час змінює місця прапорців. Після команди «На місця!» діти розплющують очі та поспішають стати в колону проти свого прапорця. Виграють ті, хто першим став у колону.  
«Швидко візьми, швидко поклади»
Для участі у грі слід добирати дітей приблизно однакових за силами. На одній стороні майданчика знаходяться 3–4 стільця, на кожному — по 2–3 брязкальця або невеликих кубики. На протилежному боці на відстані 5–6 м знаходяться 3–4 кошики. Діти за сигналом повинні взяти по одному предмету, бігом перенести його та покласти до кошика. Фізично міцним дітям можна додати ще один предмет або дещо (на 1–2 м) збільшити відстань для бігу.  
ВЕСЕЛКА
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати витримку, кмітливість.
Хід гри
За допомогою лічилки обирається «Веселка», який повертаєть­ся обличчям до гравців, піднімає руки в сторони (протягом усієї гри «Веселка» залишається на своєму місці). «Веселка» називає який-небудь колір. Гравці знаходять цей колір у себе в одязі або у кого-небудь із сусідів (можна триматися за одяг інших) і, торкаючись цього кольору, спокійно проходять під «Веселкою» (під його руками). Якщо у гравця відсутній по­трібний колір і немає можливості торкнутися названого кольору, він повинен швидко пробігти під «Веселкою». Якщо «Веселка» квацнув гравця, то він стає новим «Веселкою» і гра продовжу­ється.  
НЕ СПИ, НЕ ПОЗІХАЙ!
Мета: виховувати увагу, кмітливість, швидку реакцію. Матеріал: довгий мотузок, кінці якого зв’язані між собою. Хід гри Обирається ведучий. Гравці утворюють коло, тримаючи мотуз­ку обома руками зверху. Ведучий ходить по колу, вимовляючи слова: «Не спи, не позіхай, руки швидко прибирай!» і намагається торкнутися рук одного з гравців. Завдання гравців: вчасно при­брати руки, відпустивши мотузку. Під час гри мотузка не повинна падати на землю, адже щойно відходить ведучий, гравець, якого він хотів квацнути, одразу ж бере мотузку. Той, кого ведучий торкнувся, міняється з ним ролями.  
ВУСАТИЙ СОМ
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати увагу, швид­ку реакцію на сигнал. Хід гри На землі вихователь креслить лінію — це «берег», з одного боку «суша», з другого — «вода». За допомогою лічилки обира­ють ведучого — це «сом». «Сом» живе у воді на відстані 4–5 м від «берега». Решта гравців стоїть там же, але на відстані 1,5–2 м, повернувшись обличчям до «берега», і вимовляють слова: Під камінням сом не спить, Сом вусами ворушить. Рибки, рибки, не чекайте, Всі на берег випливайте! Після цих слів «рибки» тікають від «сома», а він намагається їх зловити. «Сом» не повинен виходити за лінію «берега». Спій­мані у «воді» «рибки» залишають гру. Гра повторюється.  
ПЛІТ
Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; розвивати вмін­ня узгоджувати свої рухи з рухами інших.Матеріал: музичний супровід — повільна і швидка музика. Хід гри Гравці стоять шеренгами біля чотирьох стін майданчика, узяв­шись за руки. Починає звучати повільна музика, усі шеренги схо­дяться у центрі та кланяються одна одній. Потім звучить швидка музика, і всі діти починають танцювати. Щойно музика замовкає, усі учасники повинні повернутися на місця в свої шеренги. Ше­ренга, яка вишикується першою, виграє.
КВАЧ
Мета: удосконалювати навички швидкого бігу; розвивати швидкість і спритність.
Хід гри
Діти стоять у різних кінцях майданчика. Одну дитину оби­рають «квачем», їй дають до рук кольорову стрічку, і вона стає посередині майданчика. Вихователь Квачик, квачик, раз, два, три, Швидше ти дітей лови! «Квач» намагається когось догнати (квацнути). Той, кого він квацнув, відходить убік. Гра завершується, якщо «квач» зло­вить трьох-чотирьох дітей (за домовленістю). Потім вихователь призначає «квачем» найспритнішу дитину, яку жодного разу не спіймали. Рекомендації до гри Спійманим уважається той, кого «квач» квацнув, він відхо­дить убік. Якщо «квач» протягом 30–40 с не може нікого квац­нути, то необхідно призначити іншу дитину.  
«Квач, бери стрічку!»
У грі можуть брати участь кілька ведучих. Для гри необхідні різнокольорові стрічки з тканини або паперу. Кожний із гравців закладає свою стрічку за комір. У ведучих стрічки відсутні, тому їх завдання — наздогнати гравця, схопити його стрічку й закласти її собі за комір. Якщо це йому вдається, тоді він стає гравцем, а той, хто втратив стрічку,— ведучим.  
МИШОЛОВКА
Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати ви­триманість, кмітливість, чесність.
Хід гри
Вихователь об’єднує дітей у дві неоднакові підгрупи. Менша утворює коло — «мишоловку», а більша, яка зображає «мишей», розміщується за колом. Діти, які зображують «мишоловку», бе­руться за руки і починають ходити по колу праворуч або ліворуч (за умовою). Діти Як ці миші надоїли, Все погризли, все поїли, Бережіться, мишенята, Доберемось ми до вас! Мишоловку ми поставим, Переловимо всіх вас. На останні слова діти зупиняються і піднімають зчеплені руки. «Миші» в цей час починають швидко перебігати через «мишолов­ку» і вибігати з неї. На слово вихователя «Хлоп!» діти швидко опускають руки, і «мишоловка» закривається. Дітей, які не встигли вибігти з кола, уважають спійманими, і вони стають у коло. Коли «миші» будуть спіймані, гру починають знову. Для «мишоловки» обирають ді­тей, які зображували «мишей». Рекомендації до гри Вихователь стежить за тим, щоб «миші» перебігають тільки через середину кола, за колом їм бігати не дозволяється. Не мож­на також підлазити під закриту «мишоловку» (опущені руки) або розривати коло.  
«Парний біг »
Діти стають парами за бажанням. За умовним сигналом вихователя діти розбігаються майданчиком, використовуючи всю його площу.За словами вихователя: «Знайди собі пару!» — діти повинні знайти свою пару і взятися за руки. Тому, хто довго шукає свою пару, діти можуть говорити: «Олю, Олю, поспішай, швидше пару обирай!» Гра повторюється декілька разів, після кожного повторення діти міняються парами.   «Перебіжки» Гравці бігають у середньому темпі від однієї позначки до другої. На відстані 20-30 м одна від одної креслять дві лінії (або призначають два дерева). Гравці починають біг у середньому темпі від однієї позначки (дерева). Добігши до другої лінії, гравці розвертаються й повертаються назад бігом до першої. Стомившись, гравець припиняє біг. Гра триває, поки не залишиться найвитриваліший гравець —він і є переможцем.  
ПТАХИ І ЗОЗУЛЯ
Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність і швидкість.
Хід гри
На одному боці майданчика діти креслять невеликі кола. Це — «гнізда птахів». Одна дитина — «зозуля», вона стоїть осторонь і не має «гнізда». На слова вихователя: Птахи у справах полетіли І гнізда-хатки залишили! — діти вибігають із «гнізд» урозтіч. «Зозуля літає» разом із ними. З ними зозуленька літає, Собі хатиноньку шукає! На слова: Птахи, довго не літайте. Свої гніздечка відшукайте! — діти біжать до своїх «гнізд», а «зозуля» намагається швидко за­йняти яке-небудь «гніздо». Дитина, яка залишилася без місця, стає «зозулею». Рекомендації до гри Вихователеві необхідно стежити, щоб діти бігали всім майдан­чиком і не «літали» близько від «гнізд».  
ШПАКИ
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати увагу; учити швидко орієнтуватися в просторі. Хід гри На одному боці майданчика накреслені кружечки (діаметр 1 м) — «шпаківня» Усі діти — «шпаки», кількість їх непарна, тоб­то на одну дитину більше, ніж накреслено кружечків, а у «шпа­ківню» може «залітати» тільки двоє «шпаків». Вихователь Навесні пташки чарівні Оселились у шпаківні. Пір’ячком виблискують, Пісеньки висвистують! На слова вихователя «Шпаки летять!» діти, наслідуючи політ шпаків, бігають майданчиком урозтіч. На слова «Шпаки приле­тіли!» вони біжать до «шпаківень». Уважається, що дитина, яка спізнилася зайняти місце в «шпаківні», програє. Коли всі діти стануть у кружечки, вихователь говорить: «Шпаки полетіли». Діти знову бігають, а за сигналом займають місце у будь-якому кружечку. Програє той, хто спізнився. Гра повторюється кілька разів. Рекомендації до гри Якщо дітей у групі парна кількість, то у грі бере участь вихо­ватель. Йому необхідно нагадувати дітям, щоб вони бігали якнай­далі від «шпаківень».  
Лови!
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість. Хід гри Діти діляться на дві підгрупи, які стають по різні боки майданчика. Одну дитину обирають "квачем" – їй дають кольорову стрічку. Квач стає посередині майданчика. Коли вихователь каже: "Лови!" – діти розбігаються, а квач намагається когось наздогнати і торкнутися рукою. Той, кого він торкнеться, відходить убік. Гра закінчується, коли квач зловить трьох-чотирьох дітей. Потім обирають іншого квача. Примітка. Якщо за 30-40 сек. квач не може нікого зловити, слід обрати нового.  
Оса
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість. Хід гри У грі бере участь непарна кількість дітей. Той, хто залишився сам, — "оса". Вона займає визначене місце. Пари розходяться, діти юрбою прибігають до оси й запитують: "Оса, оса, а чи ти дуже лиха?" Та відповідає: "Як ужалю, так знатимеш! Я не зла, не лиха, а кого хочу, того й зловлю". Після цих слів оса ловить дітей, що біжать поодинці. В момент наближення оси гравці швидко об'єднуються в пари, а коли та віддаляється — розходяться, перебігають довільно. Той, кого впіймає оса, перебирає на себе цю роль.  
Повінь
Мета: удосконалювати навички бігу на швидкість. Виховувати витримку, кмітливість та орієнтування в просторі. Хід гри Діти стають кружка, присідають і вдають, що сплять. Один з учасників — "вартовий" — ходить у середині кола, вигукує: "Повінь! Рятуйтесь!" Тоді всі розбігаються, шукаючи собі схованку: залазять на бум, драбину, стають або сідають на камінь тощо. Примостившись, перебігають з місця на місце, а вартовий намагається їх упіймати. Яку дитину спіймає — та стає вартовим. Примітка. Хто не знайшов придатного для себе місця, йде на допомогу вартовому — теж ловить дітей.  
Яструб
 Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість. Хід гри Обирають "яструба". Усі, крім яструба, утворюють колону, взявши один одного за пояс або за плечі. Перший запитує яструба: – Тобі кого треба? – Останнього. – То лови його! Яструб кидається до останнього гравця, який намагається втекти, біжучи уздовж колони, щоб стати попереду неї. Спійманий стає яструбом, а колишній яструб — першим у колоні.  
Гра «Козлик»
Мета: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховання спритності, швидкості, вміння діяти за сигналом.
Хід гри
З дітей обирають козлика, який стає посередині кола. Всі діти йдуть по колу і промовляють слова: Козлику біленький, Козлику сіренький, Тебе ми напували, Тебе ми годували. З нами, козлику, пограй, І скоріше доганяй.По закінченню слів діти розбігаються врозтіч, а козлик їх ловить. Правила гри: Тікати можна лише після закінчення слів Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти додержувалися рівного кола. Він регулює біг з відпочинком, щоб не стомити дітей. В кінці гри вихователь визначає найспритнішу  дитину, яка ні разу не була зловлена, і козлика, який швидше за інших ловив. На роль козлика зловлених дітей не обирати.  
Гра «Рибалки і рибки»
Мета: біг  врозтіч з ловінням, виховання витримки, уваги, пам’яті.
Хід гри
Серед дітей обирають 2-3 рибалок, всі інші – рибки. Рибалки стають на одному місці, майданчику, рибки – на іншому. Між ними відбуваються такий діалог. –         Рибалки, рибалки, що в’яжете? –         Сітку! –         Кого будете ловити? –         Рибку. –         Яку? –         Карасів і щуку! –         То ловіть! Рибки розбігаються по всьому майданчику, кожний рибалка намагається піймати хоч одну рибку. Правила гри: Риба вважається пійманою, коли рибалка торкнувся її рукою. Коли рибалки спіймали хоч по одній рибці, вибирають інших рибалок. Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти бігали не наштовхнувшись один на одного, чергує біг з відпочинком.  
Гра «Коза і вовк»
Мета: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховувати витримку, сміливість, кмітливість, спритність.
Хід гри
Лічилкою діти вибирають вовка і козу, всі інші – пастухи. Взявшись всі за руки, пастухи рухаються по колу, всередині якого пасеться коза, і промовляють такі слова: Вийшла кізонька рогата Попастися на лужок,Вовк її спіймати хоче, Щоб забрати у лісок. Після цих слів коза вибігає через ворота (двоє дітей рухаються по колу з піднятими руками), а вовк її ловить. Коли вовк спіймає козу, гра починається спочатку. Правила гри. Коза може забігати назад в коло. При цьому ворота зачиняються. Вовк має право ловити козу лише поза колом. Вказівки до гри. Вихователь стежить за тим, щоб діти довго не бігали поза колом.  
Гра «Діти і півник»
Мета: біг в різних напрямках. Виховання уваги, спритності, вміння діяти за сигналом.
Хід гри
Лічилкою обирають півника. Всі інші діти стоять за лінією. Вихователь каже: –         Півник зранку вже не спить Дуже голосно кричить: В цей час півник ходить по майданчику і голосно кукурікає 2 р. Ку-ку-рі-ку! – 2р. Діти йому відповідають: – Півник, півник, Золотий гребінчик. Чому рано так встаєш Дітям спати не даєш Після цих слів півник починає ловити дітей, які бігають по майданчику. Правила гри: коли півник піймав більшість дітей гра припиняється і обирається новий півник. Пійманим вважається той, кого півник торкнувся. Вказівки до гри: вихователь стежить щоб діти не бігли раніше, ніж закінчиться діалог.  
Гра «Бджілки»
Мета: біг у розтіч, присідання. Виховування швидкої орієнтації в просторі, уваги, вміти рухами відповідати на слова вихователя.
Хід гри
Діти-бджілки стоять на краю майданчика. На слова вихователя: –         Бджілки літають Медок всі збираютьдіти махають руками ніби крильцями, бігають врозтіч, обминаючи один одного. На слова вихователя: –         Зу-зу-зу, зу-зу-зу, Собі квітку я знайду. Діти присідають кожен біля квітки. Кому не вистачило квітки, вибуває з гри. Гра повторюється на слова: –         Бджілки літають Медок всі збирають Поки діти-бджілки літають, вихователь приймає одну квітку. Гра закінчується, коли більшість дітей вибудуть з гри. Правила гри: біля квітки присідати лише одній дитині. Вказівки до гри: Як ускладнення в гру вводять підвищення – лаву. Тоді діти зіскакують з лави.  
Гра «Дід Мороз»
Мета:спритності, уваги.
Хід гри
Всі діти стають у коло і беруться за руки. З дітей вибирають Діда Мороза. Йому дають чарівну паличку, якою він буде заморожувати дітей. Дід Мороз стає посередині кола. Вихователь разом з дітьми, ходячи по колу, проказує: –         Дід Мороз, червоний ніс,      Ти іди собі у ліс,      Щічки нам ти не морозь,      Ми тебе не боїмось. Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а Дід Мороз наздоганяє дітей і старається торкнутись  їх чарівною паличкою. До кого Дід Мороз торкнувся, той завмирає на місці. Вказівки до гри: вихователь припиняє гру, коли більшість дітей спіймана, або якщо Дід Мороз не надто спритний, а діти втомилися бігати.  
Пастух і вовк
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.  
Хід гри:
     З дітей обирають "пастуха" і "вовка". Решта – "вівці". З одного боку майданчика креслять коло – це "кошара отари", а на протилежному боці "пасовисько". З боку майданчика – "лігво вовка". Пастух жене овець у поле, де вівці розбігаються, стрибають, пасуться. На слова вихователя: "Тікайте од вовка!" вівці біжать у свою кошару. Вовк ловить їх, а пастух захищає. Спійману вівцю вовк відводить у своє лігво. Гра закінчується, коли у вовка певна кількість овечок. (за попередньою домовленістю). Правила гри: овечка вважається пійманою, якщо вовк торкнеться її рукою.  
Сірий вовк
Мета: удосконалювати навички бігу, кмітливість. Хід гри За загальною згодою діти вибирають "вовка". Він, згорбившись, сідає на килимку і мовчить. Діти не чіпають його, а удають, що рвуть біля нього горішки. Промовляють: Рву, рву горішечки, Не боюсь вовка нітрішечки. Після цих слів удають, що кидають у вовка горішками, тоді розбігаються. Вовк їх доганяє. Кого вхопить —той стає вовком. Гра продовжується.Примітка. Не можна вибігати за межі окресленої території.  

«Витівники»
Лічилкою обирають «витівника». Решта дітей, узявшись за руки,рухаються по колу й наспівують: Одне за одним Крокумо у такт. Зупинимось на місці І зробимо… ось так! Після слів «Зупинимось на місці» діти припиняють рух, рознімають руки й чекають руху «витівника». «Витівник» демонструє будь-який рух, а учасники повинні наслідувати його. Після декількох повторень «витівник» призначає собі заміну. Кожний наступний «витівник» має вигадувати нові рухи.  
«Гуси-лебеді »
Мета: удосконалювати навички бігу на швидкість. Виховувати витримку, кмітливість та орієнтування в просторі. Учасники гри обирають «вовка» й «господаря», решта — «гуси-лебеді». На одному боці майданчика креслять будинок, де мешкають«господар» і «гуси», на протилежному живе «вовк під горою». «Господар» випускає «гусей» у поле погуляти. «Гуси» йдуть від будинку досить далеко. Через деякий час «господар» кличе їх, і між ними відбувається така розмова: Х а з я ї н. Гуси-гуси! Г у с и. Га-га-га! Х а з я ї н.Їсти хочете? Г у с и. Так, так! Х а з я ї н. Так летіть скоріш додому! Г у с и Нам не можна: Сірий вовк під горою! Не пускає нас додому! «Гуси» біжать у будинок, а «вовк» намагається їх піймати. «Гуси» повинні «літати» майданчиком. «Вовк» може ловити їх тільки після слів: «Не пускає нас додому!» Піймані залишають гру. Гра завершується, коли майже всі «гуси» піймані. Останній «гусак», який залишився (найбільш спритний і швидкий), стає «вовком».   «раніше, ніж ведучий подасть сигнал. Не можна квацати гравців за межами «міста». Наздоганяти втікачів дозволяється тільки тоді, коли вони пробіжать повз суперника.  
День і ніч »
Посередині майданчика накреслено лінію, по обидва боки на відстані 20–30 кроків від неї відзначають два «міста». Гравці об’єднуються у дві рівні групи, одна з яких має назву «день», друга — «ніч». Гравці шикуються на відстані 1 м від середньої лінії через два кро-ки одне від одного. Ведучий промовляє: «День!», після чого гравці команди «дня» повертаються й, пробігаючи між гравцями «ночі»,швидко біжать до свого «будинку». Ті біжать за ними й намагаються їх заквацати. Заквацані гравці переходять у групу «ночі». Потім ведучий кілька разів повторює назви обох команд. Перемагає команда,яка матиме чисельніший склад. Забороняється бігти у свій «будинок»

Рухливі ігри для дітей раннього віку
Ігри з ходьбою та бігом
1. Пташки в гніздечкуРухливі ігри
2. Коники
3. Миші й кіт
4. Діти і вовк
5. До ляльок у гості
6. По доріжці
7. Переступи через палицю
8. Доженіть мене
9. Пташки та автомобіль
10. Дітки маленькі ходять тихенько
11. Горобчики
12. Ведмедик
13. Зайчики та лисичка
14. Не спізнися
15. Сліпий Панас
Ігри з повзанням
16. Доповзи до брязкальця
17. У  ворітця
18. Будь обережним
19. Мавпочки
Ігри з киданням та ловінням м’яча
20. М’яч у колі
21. Лови м’яч
22. Влуч у ворітця
23. Цілься краще
24. Гра з м'ячем
25. М’ячик по колу
26. Наздожени м’яча
27. Прокоти м’яча
Ігри з підстрибуванням
28. Через струмочок
29. Кролики
30. Зайці на галявинці
31. Гра з зайчиком
Ігри на орієнтування у просторі
32. Дзвіночок
33. Де лунає дзвіночок?
34. Знайди свій колір
35. Знайди прапорець
Ігри з різноманітними рухами
36. Жучки
37. Курочка та курчата
38. Курчатка
39. Діти і ведмедик
40. Котик
41. Гра в схованки.
Ігри з ходьбою та бігом
1. Пташки в гніздечку
Мета: вчити дітей ходити і бігати врозсип, не наштовхуючись один на одного; привчати їх швидко діяти за сигналом вихователя, допомагати одні іншим.
Хід гри: діти сидять на стільчиках, розставлених в кутках кімнати. Це – гніздечка. За сигналом ведучого всі пташки вилітають на середину кімнати, розлітаються в різні боки, присідають, розшукуючи корм, знову літають, розмахуючи руками-крилами. За сигналом «Пташки, в гніздечка!» діти повертаються на свої місця.
Вказівки до проведення: вихователь стежить за тим, щоб діти-пташки діяли за сигналом: летіли від гніздечка щонайдалі й поверталися тільки до свого гніздечка.
Для гніздечок можна використовувати великі обручі, покладені на підлогу. Це можуть бути і кола, накреслені на землі, в яких діти присідають навпочіпки.
Вихователь вчить дітей бути уважними під час бігу. Діти привчаються поступатися місцем тим, хто біжить назустріч, щоб не зіштовхнутися; акуратно вистрибувати з гніздечок (обручів), контролювати власні рухи, враховуючи загальний темп гри.
2. Коники
Мета: привчати дітей рухатися один за одним, погоджувати рухи, не підштовхувати того, хто біжить попереду, навіть якщо він рухається не дуже швидко.
Хід гри: дітей об’єднують у пари за бажанням: один – коник, інший – кучер, який запрягає коника (надягає віжки) і їде майданчиком з однієї сторони в іншу і назад. Потім за пропозицією вихователя діти змінюють ролі, гра триває.
Вказівки до проведення: спочатку вихователь допомагає дітям надягти віжки і безпосередньо бере участь у грі в ролі кучера. Доцільно спочатку дібрати в пари приблизно однакових за рівнем рухової підготовки дітей.
Замість віжок можуть бути використані кольорові канати чи скакалки.
У міру того, як діти навчаться запрягати коника й акуратно їздити майданчиком, можна запропонувати влаштувати «стрибки»  для кількох пар не тільки на майданчику, але й на прилеглій доріжці.
3. Миші й кіт
Мета: привчати дітей легко бігати на носках, не наштовхуючись один на одного; орієнтуватися в просторі, змінювати рухи за сигналом вихователя.
Хід гри: діти сидять на ослонах чи стільчиках. Це миші в нірках. З протилежного боку кімнати чи майданчика сидить кіт. Він засинає (заплющує очі), а миші розбігаються по всій кімнаті. Але нарешті кіт прокидається, потягується, нявкає і виходить на полювання. Миші швидко тікають і ховаються в нірках (займають свої місця). Пійманих мишей веде до себе. Коли всі сховаються, кіт ще раз проходить кімнатою, потім повертається на своє місце і знову засинає.
Вказівки до проведення: миші можуть вибігати з нірок тільки тоді, коли кіт заплющить очі й засне, а повертатися до нірок – коли кіт прокинеться і занявкає.
Вихователь стежить, щоб усі діти вибігали і розбігалися щонайдалі від своїх місць.
Нірками, крім стільців, можуть служити дуги для підлізання. Коли миші повертаються назад, вони можуть просто забігти за свій стільчик чи дугу і сховатися, присівши за ними.
4. Діти і вовк
Мета: вчити дітей виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння бігати у різних напрямках. Розвивати спритність, упевненість.
Хід гри: ділянка або кімната зображують ліс. Діти з вихователем збирають сунички. Дорослий, який зображує вовка, ховається.
Вихователь промовляє:
Ми сунички спілі
У лісі збирали.
На полянках, на горбочках
Смачненькі шукали.
Але раптом гілки хрусь… (пауза).
Діти, діти, поспішайте, вовк за дубом – всі тікайте!
Діти розбігаються, а вовк ловить.
5. До ляльок у гості
Мета: привчати дітей дотримуватись вказаного напрямку, рухатися групою, організовано.
Хід гри: діти сидять на стільцях, розставлених уздовж однієї зі стін кімнати. Вихователь повідомляє дітям, що вони підуть зараз в гості до ляльок.  Вона запитує дітей:
  • Де живуть наші ляльки?
Діти вказують на ігровий куточок.
  • Ходімо, діти, пограємось, тільки нікуди не заходитимо по дорозі, підемо прямо до ляльок.
Діти встають зі стільчиків і повільно, разом з вихователем ідуть провідати ляльок. Вони вітаються з ними, розмовляють. Дорослий каже:
  • Уже пізно, час додому.
Діти повертаються, ідуть і сідають на стільчики.
Вказівки до проведення: кілька ляльок перед початком гри потрібно розмістити й іншому місці кімнати. При повторенні гри діти їх проведуть.
6. По доріжці
Мета: вправляти дітей в ходьбі по обмеженій площині, розвивати відчуття рівноваги, спритності.
Хід гри: вихователь проводить на підлозі дві паралельні лінії (або кладе дві мотузки) завдовжки 2,5-3 м на відстані 35-30 см і каже дітям, що це вузька довга доріжка в лісі,  якою вони підуть гуляти. Іти потрібно дуже обережно. Діти йдуть повільно один за одним, а потім повертаються по ній.
Вказівки до проведення: діти не повинні наступати на лінії чи мотузки, заважати одне одному, наштовхуватись на того, хто йде попереду.
7. Переступи  через палицю
Мета: привчати дітей під час ходьби не човгати ногами, піднімати їх вище. Розвивати вміння переступати через предмети, які трапляються на шляху.
Хід гри: покласти на підлогу посеред кімнати паралельно дві палиці на відстані 80-100 см. Попереду палиць з іншого боку кімнати поставити стілець і на сидіння покласти прапорець.
Дитина стає у 2-3 кроках від палиць обличчям до них. За вказівкою дорослого вона йде по першій палиці, переступає через неї, потім переступає через другу палицю, іде до стільця, бере прапорець, піднімає його вгору і рухає ним. Порухавши, кладе прапорець і повертається на своє місце. Завдання виконує наступна дитина.
Вказівки до проведення: якщо діти швидко і впевнено виконуватимуть вправу, можна її ускладнити: покласти на підлогу паралельно 4-6 палиць або кілька обручів і запропонувати дітям переступати через них.
8. Доженіть мене
Мета: навчати дітей бігати в одному напрямку, слухати сигнал вихователя і починати рухи за сигналом.
Хід гри: діти сидять на стільцях чи на лаві з одного боку кімнати чи майданчика. „Дожени мене”, – каже вихователь і біжить на  протилежний бік. Діти біжать за ним, прагнуть піймати педагога. Вихователь зупиняється, коли діти підбігають, каже: „Тікайте, тікайте, наздожену”. Діти бігом повертаються на свої місця.
Вказівки до проведення: спочатку гру доцільно проводити з 4-6 дітьми, збільшуючи кількість до 10-12 дітей. Вихователь повинен не дуже швидко бігти, щоб діти наздогнали його. Коли малюки зайняли місце на стільцях, їх варто похвалити, відзначити, як добре вони бігають.
9. Пташки та  автомобіль
Мета:  вчити дітей  виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки птахів, вчити дітей бігати в заздалегідь обумовлене місце. Виховувати  уважність, сміливість.
Хід гри: діти біжать гуртом, як пташки, розвівши руки в боки і помахуючи ними, як крилами. Вихователь стоїть збоку і каже:
Пташечки маленькі, дружно полетіли
Всі літали, всі літали, крильцями махали.
Так вони літали, крильцями махали,
На стежинку сіли, зернятка клювали.
На слова «На стежинку сіли» діти присідають і постукують пальчиками (пташки клюють зернята).
Пташки клюють ще деякий час після закінчення слів вихователя. Потім вихователь, тримаючи в руках обруч, або серсо, як кермо автомобіля, біжить у напрямку до «пташок», промовляючи «бі-бі». Діти тікають від автомобіля і біжать в заздалегідь обумовлене місце кімнати – "гніздечко".
Роль автомобіля можна доручати дитині або кільком дітям.
Згодом можна запропонувати дітям стрибати, просуваючись уперед, зістрибувати з пеньочків або низької колоди не вище 15см.
10. Дітки маленькі ходять тихенько
Мета: привчити дітей ходити тихо, навшпиньках.
Хід гри: Діти ідуть зграйкою разом з вихователем в одному напрямку. Раптом вихователь каже: „А тепер побачимо, хто з вас уміє ходити тихо-тихо, навшпиньках” (показує, як потрібно йти).
Діти піднімаються навшпиньки і прагнуть пройти якомога тихіше. Вони продовжують йти в тому напрямку, в якому йшли раніше. Потім вихователь непомітно відходить у бік і каже: „А тепер усі біжіть до мене”. Діти біжать до вихователя. Вихователь хвалить тих, хто старанно і добре виконав вправу.
Вказівки до проведення: деякі діти під час ходьби навшпиньках неприродно пригинають голову, втягуючи її в плечі. Їм здається, що вони в цьому випадку тихіше йдуть. Потрібно стежити за цим, вказуючи дітям на помилки і виправляти їх.
Ходьба навшпиньках корисна для фізичного розвитку дитини, оскільки укріплює стопу. Однак не слід втомлювати дітей надмірно тривалими виконаннями цієї вправи. Гра повторюється 3-4 рази.
11. Горобчики
Мета: вчити дітей виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки птахів, вчити дітей бігати врозтіч та у заздалегідь обумовлене місце. Виховувати  уважність, сміливість.
Хід гри: діти-горобчики сидять на стільчиках (у гніздечках) і сплять. На слова вихователя:
В гнізді горобчики живуть, вранці з сонечком встають.
Діти розплющують очі й голосно співають:
Чик-чирик, чик-чирик, свою пісеньку ведуть.
Після цього діти розбігаються по кімнаті. На слова вихователя: «В гніздо полетіли», – повертаються на місця.
12.  Ведмедик
Мета:  вчити дітей  виконувати рухи згідно зі словами; вчити дітей бігати вроздріб та в заздалегідь обумовлене місце. Виховувати  уважність, сміливість.
Хід гри:  роль ведмедя спочатку виконує  хтось із дорослих:
Якось ми у ліс ходили і ведмедика зустріли
На горбочку він лежав, під ялиночкою спав.
Круг ведмедика ходили, вайлуватого будили,
Прокидайся-но, вставай і маляток доганяй.
Після цих слів «ведмедик» ловить дітей, які тікають.
12. Зайчики та лисичка
Мета:  вчити дітей  виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки тварин, бігати урозтіч та присідати. Виховувати уважність.
Хід гри: діти-зайчики сидять на стільчиках. Осторонь  від них – «лисичка». Вихователь співає:
Сірі зайчики сидять, довгі вушка в них стирчать.
Ось такі вушка, малі сірі вушка.
Діти слухають і, приклавши долоні до вушок, показують, які довгі вушка у зайчиків. Вихователь співає, або промовляє слова:
Бігають зайчата, гарні стрибунята.
Ось такі зайчата, гарні стрибунята!
"Зайчики" вільно бігають по кімнаті. Під кінець куплета присідають. Вихователь співає:
В лісі лис ганяє, стрибунят шукає.
Ой біжіть, зайчата, гарні стрибунята!
"Зайчики" тікають, "лисичка" біжить за ними.
13. Не спізнися
Мета: вчити дітей діяти за сигналом швидко, привчати їх орієнтуватися в просторі, розвивати спритність.
Хід гри: вихователь розкладає на підлозі по колу кубики (невеликі кільця чи брязкальця). Діти стають біля кубиків. За сигналом вихователя вони розбігаються по всій кімнаті, за сигналом «Не спізнися!» біжать до кубиків.
Вказівки до проведення: спочатку діти можуть підбігати до будь-якого вільного кубика, поступово вони звикають займати своє місце. Після сигналу «Не спізнися!» вихователь біжить разом з дітьми, роблячи вигляд, що хоче взяти кубик. Якщо діти швидко займуть свої місця, вихователь має похвалити їх.
Під час гри вихователь стежить, щоб діти якнайдалі тікали від кубиків, не наштовхувалися один на одного, допомагали один одному знайти свій кубик, коли пролунає сигнал.

14. Сліпий Панас
Мета: привчати діяти за сигналом, орієнтуватися у просторі; бігати не наштовхуючись одне за одного. Виховувати витримку.
Хід гри:  вихователь зав’язує собі очі. Він є Панас. Діти промовляють:
Панас, Панас, лови швидше нас.
Діти тікають, а Панас їх ловить.

Ігри з повзанням
16. Доповзи до брязкальця
Мета: удосконалювати в дітей навички повзання, зацікавлювати дітей виконанням руху.  
Хід гри: діти сидять на стільчиках, поставлених уздовж стіни чи майданчика. Перед дітьми, на відстані близько 4-х метрів від них, на підлозі лежить брязкальце. Вихователь викликає дитину, пропонує їй навколішках доповзти до брязкальця, взяти його, встати і поторохтіти. Потім брязкальце покласти на підлогу і повернутися назад. Завдання виконують почергово.
Вказівки до проведення: у грі можуть брати участь одночасно кілька дітей, тоді готується і кілька брязкалець. Завдання викликає в дитини прагнення швидко доповзти до мети. В такому випадку часто знижується якість виконання. Тому вихователю необхідно звернути увагу не на швидкість, а на якість.
Діти, які сидять на стільцях, перед початком гри хором промовляють: „Раз, два, три – повзи!” – і радісно плескають в долоні, коли дитина закінчила вправу. Таким чином, уся група активно спостерігає за ходом гри. Повзання відбувається у зігнутому положенні тіла.
Після цього бажано провести вправу на випрямлення, наприклад, покласти м’яч в сітку, підвішену на рівні зросту дитини, накинути кільце на палицю, яку тримає вихователь.

17. у Ворітця
Мета: навчити дітей пролізати під перешкодою, не зачепивши її. Виховувати уважність.
Хід гри: діти сидять на стільчиках або на лаві. Попереду на відстані 4-5 метрів розміщена стійка з підвищеною на рівні зросту дитини сіткою; біля стійки на підлозі лежить м’яч. На середині  шляху від дітей до стійки ( на відстані 2,5 м) стоїть дуга – „ворітця”. Вихователь викликає дитину і пропонує навколішки доповзти до дуги, підлізти під неї, підповзти до м’яча, встати, підняти м’яч двома руками й опустити його в сітку.
Вказівки до проведення: Дітей слід вчити підлізати і пролізати різними способами – проповзти навколішки, пройти під перешкодою, пригнувшись, але не торкаючись землі.

18. Будь обережним
Мета: вправляти дітей у повзанні по обмеженій і припіднятій над підлогою поверхні. Виховувати сміливість.
Хід гри: діти сидять на стільцях, поставлених уздовж гімнастичної лави. За вказівкою дорослого вони підходять по одному до кінця лави, стають на неї, спираючись на руки і коліна і проповзаючи до кінця лави, тримаючись за краї. На кінці лави дитина встає і сходить з неї.
Вказівки до проведення: вихователь притримує дитину. Вправу можна виконувати і на похилій дошці, покладеній на підлогу, вгору й униз.
19. Мавпочки („За горіхами”, „Мисливці”, „Піймаймо пташку”)
Мета: розвивати в дітей навички лазіння, виховувати сміливість і спритність.
Хід гри: вихователь пропонує по одному чи по двоє підійти до гімнастичної стінки, стати обличчям до неї і вилізти на 3-4 рейку. Інші діти спостерігають, як мавпочки збирають фрукти.
Вказівки до проведення: використати наголовники. Коли діти почнуть впевнено залазити на драбину, спускатися з неї, потрібно ускладнити завдання, запропонувавши їм перебиратись із прольоту на прольот стінки (з дерева на дерево).
Вправи на лазіння одноманітні, тому слід змінювати назву гри: „За горіхами”, „Мисливці”, „Піймаймо пташку”.

Ігри з киданням та ловінням м’яча
20. М’яч у колі
Мета: удосконалювати навички відштовхування м’яча під час котіння.
Хід гри: діти сідають в коло і котять м’яч один одному.
Вказівки до проведення: дорослий стоїть поза колом і підказує, кому котити м’яч, пояснює, що м’яч потрібно відштовхувати двома руками, підказує, як краще це зробити, подає м’яч, якщо він викотився з кола.

21. Лови м’яч
Мета: навчити дітей кидати м’яч у певному напрямку і ловити м’яч у повітрі.
Хід гри: діти стають у коло. Вихователь з великим м’ячем у руках (діаметр 18-20 см) стоїть у центрі й каже: «Іро, лови м’яч!». Потім кидає його дівчинці. Та ловить і кидає назад.
Вказівки до проведення: вихователь стежить, щоб діти енергійно кидали м’яч двома руками знизу, а ловили його, злегка витягуючи руки вперед і хапаючи м’яч кистями, не притискаючи до грудей.

22. вЛУЧ у ворітця
Мета: розвивати елементарні навички влучення в ціль, учити дітей оцінювати відстань між предметами.
Хід гри: діти сидять на лаві. По черзі вони встають, підходять до позначеного місця, попереду якого на відстані 2-3-х кроків стоять ворітця (дуга). Дитина нахиляється, бере м’яч, прокочує його, прагнучи влучити у ворітця. Прокотивши 3-4 м’ячі, дитина йде і збирає їх. Завдання виконує наступний.
Вказівки до проведення: м’яч можна відштовхувати однією або двома руками. Коли діти навчаться влучати у ворітця, можна ускладнити гру – збивати кеглі.

23. Цілься краще («Збираємо шишки для білочки» (метання шишок), «Накидаємо камінчики у воду» (метання камінчиків))
Мета: розвивати окомір, спритність, координацію рухів під час метання.
Хід гри: діти стають у коло; кожна дитина тримає у руці маленький м’ячик або мішечок з піском. У центрі кола, на відстані 1-2 метрів від дітей стоїть корзина. За сигналом діти кидають предмети, які тримають у руках, у корзину. Підходять до неї, забирають предмети, гра повторюється.
Вказівки до проведення: у грі одночасно беруть участь 8-10 дітей. Якщо дитина не влучила у ціль, вона піднімає лише свій предмет. Дітям можна показати метання від плеча і знизу. Метати краще у задану ціль, тому це гра: «Збираємо шишки для білочки» (метання шишок), «Накидаємо камінчики у воду» (метання камінчиків).

24. Гра з м'ячем
Мета: привчати діяти за сигналом, орієнтуватися у просторі;  виконувати рухи з м’ячем. Виховувати витримку та уважність.
Хід гри: діти стоять півколом. Вихователь співає пісеньку, називаючи ім'я дитини.
Валю, ти сховай мерщій м’яч великий, голубий.
М’ячик цей ми всі знайдемо, і тобі ми принесемо.
Дитина підходить і бере м’яч. Всі діти відвертаються або заплющують очі, а вихователь з дитиною ховає м’яч, а діти його шукають.

25. М’ячик  по колу
Мета: привчати дітей розміщуватися по колу; розвивати вміння передавати м’яч одне одному. Виховувати наполегливість та уважність.
Хід гри: всі діти встають в коло на відстані витягнутих рук одне від одного. Один із гравців одержує м’яч і передає його другому, третьому (по колу). Поступово швидкість передачі зростає.  Кожний  намагається впіймати м’яч.
Вказівки до проведення: дитина, яка опустила м’яч або кинула його неправильно, підтримується словами вихователя: «У Дмитрика все  вийде, спробуй ще». Якщо в дитини знов не виходить, вихователь допомагає передати м’яч іншій дитині.

26. назДожени м’яча
Мета: розвивати вміння зберігати під час ходьби і бігу напрямок, змінювати його залежно від ситуації; привчати дітей бігати в різних напрямках, не наштовхуючись одне на одного; ловити м’яч; розвивати увагу й витримку.
Хід гри: діти розташувалися на всій площині, граються, хто з ким хоче. Вихователь підкликає кількох дітей, вона кидає м’яча на підлогу. Так почергово  кидає всі м’ячі. Вони котяться по підлозі в різних напрямках. Діти біжать за м’ячами, ловлять їх і приносять вихователю. Вихователь знову кидає м’ячі, але уже в інших напрямках.
Вказівки до проведення: в грі одночасно можуть брати участь 8-10 дітей. Замість м’яча можна використовувати гумові кільця або мішечки , наповнені ватою.

27. Прокоти м’яча
Мета: навчати дітей прокочувати м’яч в потрібному напрямку.
Хід гри:  діти сідають на підлогу, утворюючи коло; вихователь з м’ячем стоїть у центрі. Вона котить м’яч кожній дитині по черзі. Діти ловлять м’яч і котять його назад.
Вказівки до проведення: коли діти добре ознайомляться з грою, в центрі може бути дитина. Сидячи на підлозі, малюки тримають ноги нарізно або схрестивши перед собою.

Ігри з підстрибуванням
28. Через струмочок
Мета: розвивати в дітей відчуття рівноваги, спритності.
Хід гри: на підлозі лежить дошка (завширшки 25-30 см, завдовжки 2-2,5 м). Це місток через річку (струмочок). На „протилежному березі” струмочка ростуть квіти – маки, волошки, ромашки (на килимку розкидані кольорові клаптики). Діти переходять на протилежний берег струмка, збирають квіти (збираючи клаптики, присідають, нахиляються), потім повертаються додому. Гра повторюється 3-4 рази.
Вказівки до проведення: вихователь стежить за тим, щоб діти йшли саме по містку, промовляючи: „Струмочок швидкий, глибокий, потрібно йти обережно, щоб не замочити ніг”.

29. Кролики
Мета: вчити дітей стрибати на двох ногах, просуваючись уперед, пролазити під ніжками стільців, розвивати спритність, упевненість.
Хід гри: з одного боку кімнати півколом розставлено стільці, сидіннями всередину. Це клітки кроликів. З іншого боку – будинок сторожа. Посередині розташована галявина, на яку кроликів випускають гуляти. Діти (по двоє або по троє) стають позаду стільців, за вказівкою вихователя вони сідають навпочіпки – кролики сидять у клітках. Вихователь – сторож підходить до кліток і випускає кроликів на галявину. Діти проповзають під стільцями, а потім стрибають, просуваючись уперед усією галявиною. За сигналом вихователя «Біжить у клітки!» кролики повертаються на свої місця, знову проповзаючи під стільцями.
Вказівки до проведення: вихователь має стежити за тим, щоб діти, проповзаючи під стільцями, намагалися не зачіпати їх спинами.
Замість стільців можна використовувати дуги для під повзання та інші снаряди.

30. Зайці на галявинці
Мета: вчити дітей діяти за сигналом, привчати їх орієнтуватися в просторі, вчити дітей стрибати на двох ногах, бігати до визначеного об’єкта, розвивати спритність.
Хід гри : у кімнаті або на ділянці виділяється галявинка. На слова вихователя: «На полянці в лісі зайчики збирались» – діти ідуть на  галявинку. Вихователь виразно промовляє, а діти імітують рухи:
Зайчику, пострибай, веселіше пострибай,
лапками помахай, на травичку (сніжок) впади,
відпочинь і полежи. Відпочив?
Тепер стрибни, й до ялиночки біжи
і назад мерщій скачи.
Вказівки до проведення: найкраще гру проводити в природних умовах, коли діти падають у справжню траву або сніг.

31. Гра  із зайчиком
Мета: вчити дітей бігати, стрибати в різних напрямках, імітуючи «зайчика». Розвивати спритність.
Хід гри: діти сидять півколом. Вихователь бере в руки зайчика, з ним підходить до дитини і співає пісеньку або промовляє слова, називаючи ім'я дитини.
Зайчик до Сашка підбіг, біля нього скік та скік.
Скік-скок, скік-скок, дожени мене, дружок.
Після слів «Дожени мене, дружок» вихователь із зайчиком тікає, а дитина доганяє її (ускладнення – дитина стрибає).

Ігри на орієнтування у просторі
32. Дзвіночок
Мета: вчити дітей  бігати по колу, орієнтуватися у просторі. Виховувати дружні стосунки, уважність.
Хід гри: діти сидять на стільчиках, розставлених півколом. Вихователь сидить обличчям до дітей. В однієї дитини в руках дзвіночок. Вихователь промовляє, а дитина імітує рухи:
Із дзвіночком я біжу,
усіх діток веселю,
Я дзвіночок тьоті дам
і на місце сяду сам.
На ці слова дитина з дзвіночком оббігає ззовні дітей, які сидять півколом, віддає дзвіночок вихователю і сідає на своє місце. Потім вихователь віддає дзвіночок другій дитині, гра триває.
Вказівки до проведення: якщо дитина не встигла оббігти півколо, поки звучить текст, вихователь двічі повторює перші два рядки:
Я дзвіночок Олі дам і на місце сяду сам.
Пізніше діти передають дзвіночок один одному, а вихователь називає у вірші ім’я дитини, якій має бути переданий дзвіночок.

33. Де лунає дзвіночок?
Мета: вчити дітей орієнтуватися на звук, визначати на слух, звідки пролунав звук, рухатися у напрямку звуку; привчати діяти за сигналом, рухатися, не наштовхуючись один на одного; вчити дітей знаходити певний предмет.
Хід гри: діти сидять або стоять з одного боку кімнати. Вихователь просить їх відвернутися до стіни й не повертатися. У цей час  помічник вихователя з дзвіночком ховається від них, наприклад, за шафу.
Вихователь пропонує дітям послухати, де лунає дзвіночок, і знайти його. Діти повертаються і йдуть на звук, знаходять його, потім збираються біля вихователя. Тим часом помічник переходить в інше місце, гра триває.
Вказівки до проведення: діти не мають дивитися, куди ховається дорослий із дзвіночком. Для цього вихователь збирає їх навколо себе і відвертає їхню увагу. Дзвонити в дзвіночок потрібно спочатку тихо, потім голосніше.
При багаторазовому повторенні гри, наприкінці року, можна доручити дитині ховатися і дзвонити дзвіночком.

34. Знайди свій колір
Мета: вчити дітей діяти за сигналом швидко, привчати їх орієнтуватися в просторі, розвивати спритність.
Хід гри: вихователь роздає дітям прапорці трьох-чотирьох кольорів: червоні, сині, жовті, зелені. Діти з прапорцями одного кольору стоять у різних місцях кімнати біля прапорів відповідного кольору. Після слів вихователя «Ідіть гуляти» діти розходяться на майданчику (кімнаті) у різні боки. Коли вихователь каже «Знайди свій колір», діти збираються біля прапора відповідного кольору.
Вказівки до проведення: замість прапорців кожній дитині можна дати квадратики, кружечки різного кольору, за якими вони знаходитимуть свій прапор.
Вихователь стежить, щоб діти відходили якнайдалі від своїх прапорів, розходилися по всьому майданчику (кімнаті).

35. Знайди прапорець
Мета: привчати діяти за сигналом, рухатися, не наштовхуючись один на одного; вчити дітей знаходити певний предмет.
Хід гри: діти сидять на стільцях з одного боку кімнати, зали чи майданчика. Вихователь просить їх заплющити очі, а сам у цей час розкладає прапорці в різних місцях кімнати. Потім він каже: «Шукайте прапорці». Діти розплющують очі, ходять по кімнаті, шукають. Ті, хто знайшов прапорець, підходять до вихователя. Коли всі діти знайдуть по одному прапорцю, вихователь пропонує пройти з ними кімнатою, потім знову збирає прапорці й розкладає їх. Гра повторюється.
Вказівки до проведення: замість прапорців можуть бути й інші дрібні предмети: кубики, брязкальця. Предметів має бути стільки, скільки й дітей. Краще якщо прапорці або кубики будуть одного кольору, в іншому випадку дитина вибирає той, який їй більше подобається, викликаючи невдоволення у решти дітей. Розкладати прапорці чи предмети потрібно так, щоб малюки не дуже довго їх шукали і легко могли дістати.


Ігри з різноманітними рухами

36. Жучки
Мета: вчити дітей діяти за змістом віршованого тексту, вчити дітей бігати в різних напрямках, імітуючи «жучка», укріплювати вестибулярний апарат дитини засобом кружляння навколо себе, закріплювати вміння присідати.
Хід гри На мелодію української пісні «По дорозі жук»:
Ось летять, летять жучки,
Крильцями тріпочуть –                     (діти бігають, тріпаючи кистями рук)
Покружляли, покружляли,
Танцювати хочуть.                                                             (діти кружляють)
По дорозі жук, жук,
По дорозі чорний,
Подивіться ви на нього,
Який він моторний.                                                      (виконують пружинку)
По дорозі пробіжить
І на спину ляже,
Догори підніме лапки,
Танець нам покаже.              (діти падають на спину і тріпають ніжками)
По доріжці жук, жук,
По доріжці чорний,
Упіймаю я жука,                   (вихователь робить вигляд, що ловить жучків,
Хоч він і моторний.                                                           діти розбігаються).

37. Курочка та Курчата
Мета:  вчити дітей  виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки птахів, вчити дітей бігати в різних напрямках, стрибати, кружляти навколо себе. Виховувати дружні стосунки з однолітками.
Хід гри: діти виконують рухи під читання вірша вихователем:
По доріжці курочка ходила, маленьких діточок учила:
Підніміть крильця, усміхніться, сонечку ясному поклоніться.
Не сваріться, помиріться,
Пострибайте весело, покрутіться.
мої любі діти, грайтесь, розбігайтесь!
А як буде яструб близько, – до мене збігайтесь.
38. Курчатка
Мета: вчити дітей виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки птахів, вчити дітей бігати в різних напрямках, стрибати, кружляти навколо себе. Виховувати дружні стосунки з однолітками.
Хід гри: діти виконують рухи під читання вірша вихователем

Насадила бабусенька                                  Діти присіли, повторюють слова
Куряток громадку;                                        «ціпу-ціпу, ціпу-ціпу», встають.
Ціпу-ціпу, ціпу-ціпу:
Вилізли курчатка.
Їх щодня гарненько                                Стукають пальчиком по коліну, ніби
Бабця доглядала,                                                                   дзьобають зерно.
Тю-тю, тю-тю, тю-тю,
Їсти насипала.
Ой, радіє бабусенька                                                     Діти бігають врозтіч.
Що ростуть курчатка,
Буде ж, буде в мене
Куряча громадка.
Виросли моторні і біленькі, й чорні;                    Діти встають на пальчики,
Ко-ко, ко-ко, ко-ко,                                        підтягуються вгору, показуючи,
Курочки проворні.                                                                              які великі.

39. Діти і ведмедик
Мета:  вчити дітей  виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння бігти в одному напрямку, імітувати повадки  тварин; виховувати дружні стосунки з однолітками.
Хід гри: діти ходять по кімнаті чи ділянці. Раптом з'являється помічник вихователя з ведмедиком в руці й «ричить, як ведмедик». Діти разом з вихователем тікають, вихователь може накрити дітей марлевою серветкою.
Ведмідь: – Десь тут дітки були?
Вихователь: – Нема тут діток, ведмедику.
Няня: – А хто тут?
  • Це котенята.
  • А чому вони не нявкають?
Діти нявкають, як киці.
  • Кошеняток мені не потрібно. Іде.
Діти встають і стрибають (бігають, танцюють).
Знову з’являється ведмедик. Відбувається розмова ведмедика з вихователем. Тепер діти зображають собачок. При повторенні гри діти можуть бути кізочками та іншими тваринами.

40. Котик
Мета:  вчити дітей  виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки тварини, підстрибувати на місці.
Хід гри: котик в середині кола ходить, імітуючи рухи. Роль кота спочатку виконує вихователь. Діти виконують рухи згідно зі словами.
Ходить котик по кімнаті, в нього тапочки на ваті.
Позіхав байдуже, спати хоче дуже.
Скочив котик на подушку, водить лапкою по вушку,
Вигинає спинку, лапки на годинку,
А тим часом миші сходу по кімнаті роблять шкоду:
Брязкальцями брязкають, киці спати не  дають.
Як підскочив кіт у гору, повтікали миші в нору
Та сюди, та туди, повтікали від біди.

41. Гра в схованки
Мета: привчати діяти за сигналом, орієнтуватися у просторі; вчити дітей знаходити певний предмет, виконувати танцювальні або загальнорозвиваючи рухи за показом вихователя та самостійно. Виховувати витримку.
Хід гри: діти ховаються, а вихователь шукає їх, співає або каже:
По кімнаті я ходжу, діток не знаходжу,
Ну куди ж мені іти, діточок своїх знайти?
Зараз дудочку дістану і на дудочці зіграю.
Всі почують, прибіжать і в таночок поспішать.
Вказівки до проведення : наспівуючи або промовляючи другий куплет, вихователь підходить до столу, на якому лежить дудочка, бере її і грає. Діти вибігають і танцюють або виконують різні рухи разом з вихователем.




Немає коментарів:

Дописати коментар